A könyv bemutatja a legfontosabb lelki-szellemi jelenségek pszichológiai alapjait, kitér a turizmusban résztvevők utazási indítékai, motívációi pszichológiai alapjainak elemzésére.
A személyiségpszichológiai részben ismerteti a különböző személyiségtípusokat, valamint részletesen foglalkozik az emberekkel való bánásmód és a kapcsolatteremtés pszichológiájával is. Gyakorlati tanácsokat ad az ún. „nehéz ügyfelekkel” való kapcsolatteremtéshez és bánásmódhoz. Részletesen foglalkozik az utazásokon részt vevők közérzetének pszicho-szomatikus alapjaival.
A könyv végén kitér az emberi tényezők szerepére a hivatalos kapcsolatokban, a különböző embertípusok tárgyalási technikáinak elemzésére.
A műben tárgyalt témák könnyebb megértését képek és ábrák illetve pszichológiai tesztek segítik elő.
Tartalomjegyzék
1. Bevezetés ...............................................................................................................................7
1.1. Emberi tényezők a vendégforgalomban ....................................................................7
1.2. Nem „idegen” hanem „vendég” ................................................................................10
1.3. Tömegturizmus .......................................................................................................11
1.4. A hazai turizmus részeredményei a 2000. év első felében ........................................13
1.5 A gyakorlati pszichológia tanulságai .......................................................................14
2. Legfontosabb lelki-szellemi jelenségeink ............................................................................17
2.1. A pszichológia - divattudomány? ..............................................................................17
2.2. Értelmi (megismerő) működésünk ............................................................................19
2.3. Az időérzék és az időviszony .....................................................................................19
2.4. Figyelem, figyelmesség ............................................................................................22
2.5. A szellemi igénybevétel foka egyes tevékenységeknél ..............................................24
2.6. Emlékezetpszichológia ............................................................................................26
2.7. A gondolkodás folyamatai ........................................................................................28
2.8. Érzelempszichológia ................................................................................................30
2.9. A turizmus élménygyógyászat is! ..............................................................................31
2.10. Motiváció, cselekvésformák, indítékok .....................................................................33
2.11. Ismételjünk önellenőrzéssel és a tananyag gyakorlati alkalmazásával! ....................37
3. Emberismeret, önismeret, típustan .......................................................................................39
3.1. Tudni kell „emberül” .................................................................................................39
3.2. Ki a jó emberismerő? ...............................................................................................40
3.3. Egy kis önismeret: énünk nyílt és „rejtett” területei ....................................................42
3.4. Önellenőrző feladat ..................................................................................................43
3.5. Egy kis típustan ........................................................................................................45
3.6 Egy áttekintő PQ-személyiségteszt ............................................................................48
3.7. Leszűkített, konkrét szempontok szerinti típusok .......................................................50
3.8. Vérmérsékleti típusok ...............................................................................................50
3.9. A kifelé és a befelé forduló ember .............................................................................54
3.10. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ...........................................................................57
4. A bánásmód és a kapcsolatteremtés pszichológiája ..............................................................59
4.1. Bánásmódbeli alapelvek ...........................................................................................59
4.2. Személyiségproblémák, „nehéz” ügyfelek ...................................................................65
4.3. Az idős ember pszichológiája ....................................................................................66
4.4. A „félbeteg” gyógyvendég ..........................................................................................67
4.5. Utazó gyermekek ......................................................................................................68
4.6. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás .............................................................................70
5. Személyek közötti kommunikáció ..........................................................................................71
5.1. A kommunikatív összbenyomás .................................................................................71
5.2. A közvetlen kommunikáció ........................................................................................71
5.3. „Uralkodó” kommunikációs eszközünk, a beszéd (Egy kis retorika) ..............................74
5.3.1. Munkánk nyelvi háttere ......................................................................................75
5.3.2. Miért „domináns” (uralkodó) a beszéd? ................................................................76
5.4. Beszédhibák, hátrányos beidegződések .....................................................................78
5.5. Példa a nyelvi kulturára ............................................................................................80
5.6. A telefonos kommunikáció interperszonális tényezői .................................................80
5.7. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ..............................................................................82
6. A metakommunikáció és a „testbeszéd” .................................................................................83
6.1. Jelentősége, szerepe .................................................................................................83
6.2. Példa a metanyelvre .................................................................................................91
6.3. Tárgyi jelzések, „dekorációk” az emberi kapcsolatokban .............................................91
6.4. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás .............................................................................93
7. A vendég közérzete .................................................................................................................95
7.1. Az utazás - stressz is! .................................................................................................95
7.2. A szabadidő „szabadsága” ..........................................................................................97
7.3. Élményadás és élménybefogadás ..............................................................................97
7.4. „Turistaextázis” ..........................................................................................................98
7.5. Tengeri (utazási) betegségek („marinitisz”) .................................................................99
7.6. Légi utazási betegségek (aerofóbia) .........................................................................101
7.7. Az utas kizökken a bioritmusából .............................................................................102
7.8. Időjárás és közérzet .................................................................................................103
7.9. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ............................................................................107
8. Emberi tényezők a hivatalos kapcsolatokban ......................................................................109
8.1. Elvi alapunk: a szolgáltatói szerepkör ......................................................................109
8.2. Viselkedésszabályozás a pozitív kapcsolatrendszer érdekében .................................112
8.3. Egy kis tárgyaláspszichológia ..................................................................................115
8.4. Hogyan tárgyalnak a különböző embertípusok? .......................................................118
8.4.1. Stratégia szerint ...............................................................................................118
8.4.2. Vérmérséklet szerint .........................................................................................119
8.5. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ...........................................................................121
Függelék ....................................................................................................................................122
1. Az egyes fejezetekben feltett kérdések megoldásai ....................................................122
2. Példa a munkaköri leírásra az egykori hotelszakmából ...............................................123
Felhasznált és a továbbtanuláshoz ajánlott szakirodalom .....................................................127