Kit - Online könyvesbolt Online könyvvásárlás

Kit - Online könyvesbolt

Online könyvvásárlás

Kategóriák

Kommunikáció az idegenforgalomban (a készlet erejéig)

Kommunikáció az idegenforgalomban (a készlet erejéig)
Szerző: Király József
Cikkszám: KR-371
Oldalak száma: 128
Nyelv:
Magyar
Kiadás éve:2006
ISBN azonosító:963 637 197 0
1.650.-

A könyv bemutatja a legfontosabb lelki-szellemi jelenségek pszichológiai alapjait, kitér a turizmusban résztvevők utazási indítékai, motívációi pszichológiai alapjainak elemzésére.

A személyiségpszichológiai részben ismerteti a különböző személyiségtípusokat, valamint részletesen foglalkozik az emberekkel való bánásmód és a kapcsolatteremtés pszichológiájával is. Gyakorlati tanácsokat ad az ún. „nehéz ügyfelekkel” való kapcsolatteremtéshez és bánásmódhoz. Részletesen foglalkozik az utazásokon részt vevők közérzetének pszicho-szomatikus alapjaival.

A könyv végén kitér az emberi tényezők szerepére a hivatalos kapcsolatokban, a különböző embertípusok tárgyalási technikáinak elemzésére.

A műben tárgyalt témák könnyebb megértését képek és ábrák illetve pszichológiai tesztek segítik elő.

 

Tartalomjegyzék

 

1. Bevezetés ...............................................................................................................................7

    1.1. Emberi tényezők a vendégforgalomban ....................................................................7

    1.2. Nem „idegen” hanem vendég ................................................................................10

    1.3. Tömegturizmus .......................................................................................................11

    1.4. A hazai turizmus részeredményei a 2000. év első felében ........................................13

    1.5  A gyakorlati pszichológia tanulságai .......................................................................14

2. Legfontosabb lelki-szellemi jelenségeink ............................................................................17

    2.1. A pszichológia - divattudomány? ..............................................................................17

    2.2. Értelmi (megismerő) működésünk ............................................................................19

    2.3. Az időérzék és az időviszony .....................................................................................19

    2.4. Figyelem, figyelmesség ............................................................................................22

    2.5. A szellemi igénybevétel foka egyes tevékenységeknél ..............................................24

    2.6. Emlékezetpszichológia ............................................................................................26

    2.7. A gondolkodás folyamatai ........................................................................................28

    2.8. Érzelempszichológia ................................................................................................30

    2.9. A turizmus élménygyógyászat is! ..............................................................................31

    2.10. Motiváció, cselekvésformák, indítékok .....................................................................33

    2.11. Ismételjünk önellenőrzéssel és a tananyag gyakorlati alkalmazásával! ....................37

3. Emberismeret, önismeret, típustan .......................................................................................39

    3.1. Tudni kell emberül” .................................................................................................39

    3.2. Ki a jó emberismerő? ...............................................................................................40

    3.3. Egy kis önismeret: énünk nyílt és rejtett területei ....................................................42

    3.4. Önellenőrző feladat ..................................................................................................43

    3.5. Egy kis típustan ........................................................................................................45

    3.6 Egy áttekintő PQ-személyiségteszt ............................................................................48

    3.7. Leszűkített, konkrét szempontok szerinti típusok .......................................................50

    3.8. Vérmérsékleti típusok ...............................................................................................50

    3.9. A kifelé és a befelé forduló ember .............................................................................54

    3.10. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ...........................................................................57

4. A bánásmód és a kapcsolatteremtés pszichológiája ..............................................................59

    4.1. Bánásmódbeli alapelvek ...........................................................................................59

    4.2. Személyiségproblémák, nehéz ügyfelek ...................................................................65

    4.3. Az idős ember pszichológiája ....................................................................................66

    4.4. A félbeteg gyógyvendég ..........................................................................................67

    4.5. Utazó gyermekek ......................................................................................................68

    4.6. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás .............................................................................70

5. Személyek közötti kommunikáció ..........................................................................................71

    5.1. A kommunikatív összbenyomás .................................................................................71

    5.2. A közvetlen kommunikáció ........................................................................................71

    5.3. Uralkodó” kommunikációs eszközünk, a beszéd (Egy kis retorika) ..............................74

        5.3.1. Munkánk nyelvi háttere ......................................................................................75

        5.3.2. Miért „domináns” (uralkodó) a beszéd? ................................................................76

    5.4. Beszédhibák, hátrányos beidegződések .....................................................................78

    5.5. Példa a nyelvi kulturára ............................................................................................80

    5.6. A telefonos kommunikáció interperszonális tényezői .................................................80

    5.7. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ..............................................................................82

6. A metakommunikáció és a „testbeszéd” .................................................................................83

    6.1. Jelentősége, szerepe .................................................................................................83

    6.2. Példa a metanyelvre .................................................................................................91

    6.3. Tárgyi jelzések, „dekorációk” az emberi kapcsolatokban .............................................91

    6.4. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás .............................................................................93

7. A vendég közérzete .................................................................................................................95

    7.1. Az utazás - stressz is! .................................................................................................95

    7.2. A szabadidő „szabadsága” ..........................................................................................97

    7.3. Élményadás és élménybefogadás ..............................................................................97

    7.4. „Turistaextázis” ..........................................................................................................98

    7.5. Tengeri (utazási) betegségek („marinitisz”) .................................................................99

    7.6. Légi utazási betegségek (aerofóbia) .........................................................................101

    7.7. Az utas kizökken a bioritmusából .............................................................................102

    7.8. Időjárás és közérzet .................................................................................................103

    7.9. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ............................................................................107

8. Emberi tényezők a hivatalos kapcsolatokban ......................................................................109

    8.1. Elvi alapunk: a szolgáltatói szerepkör ......................................................................109

    8.2. Viselkedésszabályozás a pozitív kapcsolatrendszer érdekében .................................112

    8.3. Egy kis tárgyaláspszichológia ..................................................................................115

    8.4. Hogyan tárgyalnak a különböző embertípusok? .......................................................118

        8.4.1. Stratégia szerint ...............................................................................................118

        8.4.2. Vérmérséklet szerint .........................................................................................119

    8.5. Ismétlés és gyakorlati alkalmazás ...........................................................................121

Függelék ....................................................................................................................................122

    1. Az egyes fejezetekben feltett kérdések megoldásai ....................................................122

    2. Példa a munkaköri leírásra az egykori hotelszakmából ...............................................123

Felhasznált és a továbbtanuláshoz ajánlott szakirodalom .....................................................127

    

 

 

Vissza